על הפסוק: “קיימו וקיבלו היהודים[1]” נאמר בגמרא[2] שקיימו עתה (בימי אחשורוש) מה שקיבלו כבר בזמן מתן תורה. ידועה שאלתו של הרבי הקודם ע”ה במאמרו “וקיבל היהודים את אשר החלו לעשות”[3]: היתכן שעל מתן תורה נאמר שהם רק החלו לעשות, כשעם ישראל היה בתכלית המעלה, אחרי שביציאת מצרים נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב”ה בכבודו ובעצמו וגאלם, ובקריעת ים סוף ראתה שפחה על הים מה שלא ראו הנביאים, ועל אחת כמה וכמה במתן תורה שהיה מעין תכלית שלימות העולם שיהיה לעתיד לבוא, ואילו על ימי מרדכי ואסתר נאמר שגמרו לקבל, דוקא בזמן הגלות, חושך כפול ומכופל, עד שנהנו מסעודתו של אותו רשע וכיו”ב, וגזירת ההשמדה על עם ישראל היתה מהקשות ביותר בהיסטוריה של העם היהודי, שרצו להשמידם ביום אחד בכל העולם היל”ת?
ההסבר הוא שבמתן תורה כל הגילויים היו מלמעלה למטה ובזמן הגלות העבודה היא מצד התחתונים, מלמטה למעלה. מסביר האדמו”ר הזקן [4] שבאותו זמן זכו ישראל למסירות נפש על קידוש השם במשך כל השנה, שהרי אם היו ממירים את דתם לא היה המן עושה להם כלום, כי הגזירה היתה רק על היהודים. ובכל זאת לא היה אפילו אחד מהם שעלתה לו ח”ו מחשבה שכזו.
על מעלת העבודה דוקא בחושך הגלות ניתן ללמוד מר’ אליהו אבעלער[5]. הוא היה יהודי פשוט שעסק במסחר. כשנכנס לרבי מהר”ש ליחידות אמר לו הרבי: אליהו, הריני מקנא בך. אני יושב בחדרי ולומד ואתה נוסע לשוק עם כל הנסיונות ורואה הרבה אנשים. כשבאמצע העסק אתה אומר לזולת איזו אימרה יהודית או אימרה מ”עין יעקב”, או כשאתה מעוררים על לימוד נגלה וחסידות, נעשה מכך שמחה למעלה וכו’
יש דמיון רב בין ימי מרדכי ואסתר לימינו. היו זמנים שהרבי היה בגילוי, זכינו לשמוע התוועדויות, מאמרים ומכתבים. כל אלו העמידו אותנו בתכלית המעלה וכל זה הגיע אלינו באופן שמלמעלה למטה, בדומה למתן תורה. ואילו עכשיו, כשאין לנו את אותם גילויים והחושך כפול ומכופל, ובכל זאת אנו מתחזקים בכל דבר שבקדושה, ומקיימים את ההוראות שהרבי נתן לנו, למרות כל הקשיים וההתמודדויות, אנחנו נותנים קיום לכל הגילויים שקיבלנו מהרבי, וזו עיקר המעלה שלנו לעורר את הכוחות הפנימיים גם בזמן שיש העלמות והסתרים, ולפעול ביתר שאת ויתר עוז שיקויים בנו, ליהודים היתה אורה ושמחה, ומסמך גאולת פורים לגאולת פסח, עד לגאולה האמיתית והשלימה תכף ומיד ממש.
[1] מגילת אסתר פרק ט’ פסוק כ”ז.
[2] מסכת שבת דף פח.
[3] ספר המאמרים תשי”א
[4] תורה אור, מגילת אסתר צז א
[5] אגרות קודש הרבי מוהרייצ ח”ג שט”ו-שי”ח